První dobrovolné čtení poezie

Jeden milý pán mi nabídl k nahlédnutí jeho knihy. Jako správný knihomol jsem je nadšeně přijala. Jaké bylo moje zděšení, když jsem zjistila, že se jedná o POEZII!

S nostalgií vzpomínám na maturitní ročník, kdy nikdo nechtěl tu zpropadenou otázku dvacet pět z češtiny v obavách, že v básních zprofanovaných básníků nenajde to, co tam našla učitelka. A se s smíchem na film Marečku podejte mi pero – ...my přijdem blíž, my přijdem blíž...

Literaturu jsem ve škole milovala, ale když jsme probírali poezii, tak jsem raději pod lavicí četla prózu. Když nám učitelka vykládala, co tím a co kterým slovem vlastně básník myslel, vždycky jsme si společně s hrstkou uvědomělejších spolužáků říkali, jak to sakra může vědět. A zbytku třídy to bylo jedno.

Jelikož jsem odvážná a nechávám si vrtat zuby bez umrtvení, řekla jsem si, jdu do toho. Takže pane Lubomíre Müllere, děkuji za váš výbor z milostné poezie Čekanka i za knihu Láska je všechno, láska je nic. Jsou to mnou první pročtené knihy básní v životě.

Jelikož patřím mezi čtenáře hltaly, kteří bubnují prsty do stolu a nemohou se dočkat poslední kapitoly, aby mohli začít hned číst další bichli, děsí mě na poezii to, že se musí číst pomalu. Nebo si to alespoň myslím. Každý den kousek, popřemýšlet, druhý den pokračování. Nutno podotknouti, že jsem knihy dostala v době, kdy byl ještě sníh.

Jak už názvy napovídají, jedná se o poezii plnou lásky. Některé básně jsou vážnějšího ražení („Milování je vždy nahé, v tom je pravda bez konce, šaty dělaj člověka, však nahá těla milence.“), jiné vyloženě rozverné („...však když žena chce je polapen, každý muž co není vůl.“). I přes svoji premiéru musím uznat, že některé kousky mě zaujaly.

RÁNO

A ráno klopýtlo když z dveří noci vyšlo a v očích mělo plno lásky

Krátce se rozhlídlo a pak zpátky vrátilo se dosnít v náručí měsíční krásky

V některých případech se mi velmi líbila zvolená slova například v básni ZE ŽIVOTA MUŽE. Líbej mne jsem neolíbaná, hlaď mě jsem neohlazená, lízej mně jsem neolízaná, tiskni mne jsem neotisknutá, kousej mne jsem neokousaná, houpej mne jsem neohoupaná, otři se o mne jsem neotřelá... Jindy se mi zdálo, že autor vyloženě sklouzává ke kýči („Neznám hezčí jméno nežli je Janička, jako by slamáček zdobila pentlička.“).

Láska je všechno je hrozně graficky zpracovaná. Potištěné desky zevnitř, nekvalitně zpracované barevné fotografie, amatérsky upravené písmo a text, to jsou fakta, která mě dokáží do knihy odradit. Čekanka, která vyšla o tři roky později a je mimo jiné i ilustrovaná českými výtvarnicmi,  je na tom již o poznání lépe.

Jsem ráda, že jsem četla poezii. Děkuji panu Lubomírovi, za příležitost. Možná už nebudu oddělení poezie obcházet obloukem.

Autor: Leona Šťávová | úterý 26.7.2016 21:35 | karma článku: 11,51 | přečteno: 163x
  • Další články autora

Leona Šťávová

Hausfrau podvádí i milence

Povím vám o jedné Hausfrau. Má tři děti a její manžel je švýcarský bankéř. Žijí si dobře. On vydělává. Ona se snaží naučit německy a chodí na psychoanalýzu. K tomu má dva milence, protože nedokáže říct ne.

19.10.2016 v 23:34 | Karma: 15,69 | Přečteno: 942x | Diskuse| Poezie a próza

Leona Šťávová

Bloguje každý trdlo

Pane jo! On má blog. A jeho článek si přečetlo 271 lidí! Ten se má! A ona napsala knižní recenzi. Děkuje za recenzní výtisk. To je jako knížka zadara? Tak to musí být profík. A nebo ne?

16.10.2016 v 0:08 | Karma: 16,13 | Přečteno: 540x | Diskuse| Společnost

Leona Šťávová

Outdoorová kuchařka aneb špek a čokoláda

Těstoviny, kuskus, těstoviny. Pro mnohé na túře často běžný jídelníček. Dle Petry Pospěchové to jde i jinak.

6.10.2016 v 23:41 | Karma: 15,30 | Přečteno: 852x | Diskuse| Cestování

Leona Šťávová

Peter Hoeg a jeho noc

Peter Hoeg je patrně nejčtenější dánský autor. Čeští čtenáři jsou z jeho knih zmatení, někteří je odkládají, jiní je navěky zařazují do repertoáru svých nejmilejších.

19.9.2016 v 0:04 | Karma: 8,51 | Přečteno: 150x | Diskuse| Poezie a próza

Leona Šťávová

Šlo by to bez kosmetiky?

Známe to všechny – chceme vypadat jako krásná modelka v reklamě. Jak to asi jen dělá? Která kouzla a čáry používá?

15.8.2016 v 22:02 | Karma: 10,50 | Přečteno: 384x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 45
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 770x
Píšu o knihách, lidech a názorech, se kterými se setkávám.

Seznam rubrik